De 10 Belangrijkste Termen voor Games Uitgelegd
Wanneer gamers zich onderdompelen in hun wereld, begrijpen buitenstaanders er vaak niets van. Van lags tot triple A-titels en kamperen, er zijn talloze termen die onmisbaar zijn in de gamescene, maar niet echt begrepen worden door beginners. Om ervoor te zorgen dat de meestal Engelse termen correct worden vertaald en gebruikt, hebben we de gametaal onder de loep genomen en de 10 belangrijkste termen voor je uitgelegd.
Welkom bij Gametaal, Jij Noob
Slechte prestaties of beginnersfouten leveren nieuwe gamers al snel de beruchte titel 'noob' op. De term wordt meestal denigrerend gebruikt, maar is op zich geen belediging onder gamers. 'Noob' is afgeleid van de Engelse term 'newbie' en betekent dus grofweg een onwetende beginner. Zelfs gamers die al heel lang spelen, worden vaak spottend als noobs bestempeld als ze falen in een nieuw spel of gewoon een slechte dag hebben. De term wordt echter alleen gebruikt als het spel draait om vaardigheid of talent. In een online casino wordt niemand een noob genoemd, terwijl in de online modus van Call of Duty de term bijna altijd wel ergens te horen is.
Kamperen is Niet KamperenIedereen die niet betrokken is bij de gamingwereld heeft een heel specifiek beeld van kamperen: idyllische landschappen, caravans en 's avonds een barbecue. Gamers daarentegen bedoelen geen familievakantie op het platteland als ze het over kamperen hebben. Klassieke kampeerders en kampeerders in games hebben echter één ding gemeen: ze brengen veel tijd door op één plek. De term wordt vooral gebruikt in online shooters zoals Fortnite wanneer een speler zich ergens verstopt en wacht op passerende spelers om een voordeel te behalen. Campers zoeken hoekjes en gaatjes en wachten tot nietsvermoedende spelers langskomen. Het is dus niet verwonderlijk dat campers geen goede reputatie hebben in online gaming.
Triple A-Titels Zorgen Altijd voor Opschudding in de Game-industrieDe gamecommunity kijkt reikhalzend uit naar een AAA- of triple-A-titel. Wat in de bioscoop een kaskraker zou zijn, is in de game-industrie een triple-A-titel. Deze games maken de hele gemeenschap enthousiast en zorgen vaak al jaren van tevoren voor discussie. Voorbeelden hiervan zijn de Grand Theft Auto-serie, The Last of Us en No Man's Sky. Hoewel AAA-titels zo populair zijn, worden ze soms alleen voor een specifieke console uitgebracht. Zo proberen Sony, Microsoft en Nintendo nieuwe spelers voor zich te winnen en de verkoopcijfers een boost te geven.
Het Paasei Heeft Niets met Pasen te MakenBijna geen enkele triple-A game kan zonder paaseieren. Natuurlijk zijn dit geen echte paaseieren en heeft de paashaas er niets mee te maken. Gamers verwijzen eerder naar verborgen functies of toespelingen die opzettelijk door de ontwikkelaars zijn geplaatst. Deze paaseieren worden echter vaak niet eens ontdekt en alleen opgemerkt door bijzonder oplettende gamers. De oorsprong van de wijdverspreide Easter eggs van tegenwoordig kan worden teruggevoerd op een probleem in de ontwikkelaarswereld. In de begindagen van console- en pc-games werden er geen credits getoond aan het einde. Het bleef vaak onduidelijk wie er daadwerkelijk aan het spel had gewerkt. Dus besloten sommige ontwikkelaars hun naam ergens in het spel te verstoppen.
Elke Gamer is Bang voor LagAls je je bij online gaming wilt meten met andere spelers, heb je niet alleen de nodige vaardigheden nodig. De technische component speelt ook een grote rol bij hoe goed of slecht je het doet tegen andere spelers. Het komt daarom vaak voor dat gamers klagen over lag of het de schuld geven van hun slechte prestaties. In de gamingwereld is er sprake van lag als de internetverbinding hapert of als gegevenspakketten niet soepel worden doorgegeven. Dit betekent dat je het beeld iets later ziet dan je tegenstander en pas later kunt reageren. Lags hebben echter niet alleen invloed op vaardigheden, maar ook op de spelervaring in het algemeen. Als online games niet soepel verlopen door een slechte internetverbinding, remt dit vaak de funfactor.
Als Frustratie Leidt tot Woede-uitbarstingenGamen zou eigenlijk een leuke hobby moeten zijn. Frustraties tijdens het gamen kunnen echter snel de plaats innemen van het speelplezier, vooral tijdens online duels met andere spelers. In sommige gevallen leidt dit ertoe dat spelers zich laten meeslepen en een zogenaamde rage quit doen. In zo'n geval verlaat een speler de sessie uit woede of frustratie en stopt hij voortijdig. Rage quits kwamen vooral voor in EA FC en de vorige FIFA-games. Sommige spelers beschuldigden EA er zelfs van een algoritme te gebruiken dat zwakkere spelers bevoordeelt en hun werkelijke prestaties niet weerspiegelt. Een ragequit komt echter ook voor als de controller door de kamer vliegt of, in het ergste geval, zelfs in de televisie belandt. Ook hier hebben EA FC of FIFA waarschijnlijk het grootste aandeel in de gamegeschiedenis.
Landbouw Vindt Niet Plaats op de BoerderijGamers begrijpen landbouw (farming) op een heel andere manier dan veel mensen die niet actief voor een console of pc zitten. Gamers verstaan onder farming bepaalde activiteiten in een spel om ervaringspunten te verzamelen. Het voltooien van side quests en het verzamelen van spullen is hier aan de orde van de dag. Het klinkt misschien niet bijzonder opwindend, maar het is essentieel voor sommige games. In Hogwarts Legacy bijvoorbeeld, kun je pas aan sommige missies beginnen als je een bepaald niveau hebt bereikt. Om dit niveau te bereiken, moet je echter ervaringspunten "farmen" buiten het hoofdverhaal om. Dit is voor sommige spelers bijzonder vervelend, maar erg leuk voor anderen. Het is belangrijk dat er genoeg tijd beschikbaar is om te farmen. Als je de console na het werk maar even aanzet, hebben de herhalende taken vaak weinig nut.
Veroveren NPC's de Echte Wereld?In videogames zijn NPC's alle personages die je niet zelf kunt besturen. NPC staat voor Non Playable Character. Er zijn honderden NPC's in bijna elke game, waardoor een verhaal meer diepte krijgt en een open wereld echt tot leven komt. NPC's hebben echter ook hun weg gevonden in het normale leven, vooral in jongerentaal. Als mensen gewoon op de bus staan te wachten of in de rij staan, worden ze vaak NPC's genoemd.