Gamen of gokken - zijn er nu meer overeenkomsten dan verschillen?
Videospellen zijn een hobby waar enorm veel mensen van alle leeftijden en achtergronden van genieten. De afgelopen jaren is de markt voor videospellen drastisch veranderd omdat nieuwe technologieën voor innovaties hebben gezorgd en de manier waarop spellen worden gespeeld hebben veranderd. Er is ook kritiek op de gokachtige mechanica van veel videospellen.
Bron: https://unsplash.com/de/fotos/6ou8gWpS9ns
De kritiek is gericht op zogenaamde in-game aankopen en loot boxes. Veel spellen bieden spelers de mogelijkheid om virtuele items of vooruitgang in het spel te verwerven door middel van in-game aankopen. Deze aankopen zijn soms gebaseerd op toeval, vergelijkbaar met kansspelen. Maar hoeveel wordt er eigenlijk gegokt in moderne videogames? Dit artikel wil deze vraag beantwoorden en ook de verschillen en overeenkomsten tussen gamen en gokken uitleggen.
Weinig overeenkomsten, veel verschillenGokken en gamen zijn twee duidelijk verschillende activiteiten. Gokken houdt meestal in dat je geld of andere activa inzet op een onzekere gebeurtenis met als doel een beloning te ontvangen. De uitkomst van gokken hangt meestal af van toeval. Spelers weten precies wat ze kunnen verwachten als ze een casino binnengaan omdat ze een risico nemen. Om echter een zo groot mogelijk voordeel te behalen in een casino, analyseren spelers de casino's met de hoogste uitbetalingsratio in Nederland en kiezen ze dienovereenkomstig. Spelers kunnen echter nauwelijks meer dan dit beïnvloeden, aangezien gokken puur op toeval gebaseerd is.
Bij gaming gaat het erom deel te nemen aan een spel of activiteit om plezier te hebben, vaardigheden te verbeteren, uitdagingen te overwinnen of een verhaal te beleven. De focus ligt op entertainment en interactie.
Kansspelen hebben vaak duidelijke regels en structuren die het verloop van het spel bepalen. Videospellen kunnen ook regels en structuren hebben, maar ze zijn vaak complexer en bieden spelers meer vrijheid en keuze. Bij gokken hebben spelers meestal geen controle over de uitkomst omdat die afhangt van het toeval, bij videospellen hebben spelers enige controle over de uitkomst van het spel door hun beslissingen, vaardigheden en reacties.
Spelinhoud in gamesGokelementen kunnen in verschillende vormen voorkomen in videospellen en worden vaak niet als zodanig herkend door de spelers zelf. Een veelvoorkomend gokelement in videogames zijn loot boxes, die virtuele items bevatten die willekeurig worden geselecteerd. Spelers kunnen deze loot boxes verdienen door ze te spelen of ze kopen met echt geld. Het willekeurige aspect van het openen van loot boxes is vergelijkbaar met gokken, omdat spelers nooit zeker weten welke items ze zullen ontvangen.
Sommige games bevatten ook mechanismen waarmee spelers virtueel geld of grondstoffen kunnen inzetten op de uitkomst van gebeurtenissen of activiteiten in het spel. Dit kan gaan van eenvoudige minigames zoals gokkasten tot complexe gokmogelijkheden die geïntegreerd zijn in de spelwereld.
Hoewel niet alle aankopen in het spel als gokelementen kunnen worden beschouwd, kunnen sommige mechanismen, zoals het openen van loot boxes of het kopen van verrassingsitems, gokelementen bevatten. Spelers geven echt geld uit zonder precies te weten welke virtuele items ze zullen ontvangen, vergelijkbaar met gokken.
Deze gokelementen kunnen zowel positieve als negatieve effecten hebben op spelers. Hoewel ze de spelervaring kunnen verrijken en voor spanning en sensatie kunnen zorgen, bestaat er ook een risico dat spelers verslaafd raken of financiële verliezen lijden, vooral als de gokelementen niet goed uitgebalanceerd of gereguleerd zijn.
Free-to-play en pay-to-win in gamesDeze twee termen worden vaak gebruikt in verband met videospellen en verwijzen naar bepaalde bedrijfsmodellen of spelmechanismen waarmee de spelproducenten geld proberen te verdienen.
Bij free-to-play spellen kunnen spelers het spel gratis downloaden#mce_temp_url# en spelen zonder geld uit te geven. Het bedrijfsmodel van F2P-games is vaak gebaseerd op het genereren van inkomsten door de ontwikkelaars via in-game aankopen, advertenties of andere monetariseringsstrategieën. Spelers hebben meestal de mogelijkheid om optionele in-game aankopen te doen om de voortgang van het spel te versnellen, cosmetische items te kopen of extra spelinhoud vrij te spelen.
Sommige free-to-play games kunnen redelijk evenwichtig zijn en spelers een bevredigende spelervaring bieden zonder geld uit te hoeven geven. Andere kunnen echter worden bekritiseerd als 'pay-to-win' als betalende spelers een oneerlijk voordeel krijgen in het spel.
De term pay-to-win verwijst naar spellen waarbij betalende spelers een oneerlijk voordeel kunnen krijgen ten opzichte van niet-betalende spelers door echt geld uit te geven aan voordelen in het spel. Deze voordelen kunnen verschillende vormen aannemen, zoals sterkere uitrusting, snellere vooruitgang, extra grondstoffen of andere spelgerelateerde bonussen. Het pay-to-win-model wordt vaak bekritiseerd omdat het het gelijke speelveld tussen spelers kan beïnvloeden en spelers die niet bereid zijn om geld uit te geven in het nadeel kan stellen.
ConclusieZowel gamen als spelen biedt potentiële genoegens en risico's. Als je jezelf onderdompelt in virtuele werelden, is het cruciaal om je grenzen te kennen en verantwoordelijk te handelen. Gokkers moeten zich ervan bewust zijn dat overmatig gokken een negatieve invloed kan hebben op hun gezondheid, welzijn en financiën.
Spelers wordt aangeraden een gezonde balans te vinden en het contact met de realiteit niet te verliezen. Door bewust te gokken en een evenwichtig gebruik van deze vormen van entertainment, kunnen gamers genieten van een positieve en bevredigende spelervaring zonder het risico te lopen op de schade die buitensporig gokken kan veroorzaken.